בחירה בסוגים לא נכונים של סוקולנטים

איך לשתול ולגדל קרסולה סגלגלה (עץ הכסף, צמח הכסף) Jade Plant

במאמר זה נעשה היכרות עם סוקולנט קל לגידול שיכול לחיות עשרות שנים ולגדול לממדים גדולים מאוד כאשר מטפלים בו כראוי.

שיח סוקולנט קרסולה סגלגלה הוא צמח בית פופולרי המגודל בעיקר בשל עליו הירוקים הבוהקים הצומחים מגבעוליו העבים והמעוצים במידת מה. צמח דל-תחזוקה זה יכול לחיות זמן רב, ולקבל מראה של עץ מיניאטורי ככל שהוא מזדקן.
קל מאוד לגדל אותו, כל עוד הוא אינו מושקה יתר על המידה או נחשף לטמפרטורות קרות מאוד.

סקירה כללית על קרסולה

בארץ עדיין משתמשים בשמה הנרדף: קרסולה מכסיפה – Crassula argentea.

קרסולה סגלגלה על זניה השונים מוכרת גם תחת השמות: "עץ הכסף" "צמח הכסף" או "צמח הדולר" וכו' בשל האמונה שהיא עשויה להביא מזל ושגשוג כלכלי.
קיימים בארץ מספר זנים לא מזוהים.

קרסולות יש להרחיק מהישג ידם של חיות מחמד מכיוון שהן עלולות להיות רעילות לבעלי חיים. קרסולות יכולות גם להיות בעלות רעילות בינונית לבני אדם כאשר נאכלות, ומכילות שרף שעלול לגרום דרמטיטיס במגע עם העור.

  • שם הסוג: קרסולה.
  • סוג הצמח: צמח בית.
  • אור: שמש.
  • גובה: 90 עד 300 ס"מ.
  • רוחב: 60 עד 90 ס"מ.
  • צבע פרח: ורוד, לבן.
  • צבע עלווה: כחול/ירוק.
  • מאפיינים עונתיים: פריחה באביב, פריחה בחורף.
  • מאפיינים מיוחדים: מתאים לעציצים, דל-תחזוקה.
  • הרכבה/רבייה: ייחורים.
  • פתרון בעיות: עמיד בבצורת.

היכן כדאי לגדל קרסולה

אם אתם גרים באזורים קרים מאוד בהם הטמפרטורות מתקרבות בחורף ל 0 מומלץ לגדל את הסוקולנט הזה בתוך הבית מכיוון שהוא לא שורד טמפרטורות הקפאה.

כדי לגדל קרסולות בחוץ יש לבחור מקום המקבל כ-4 עד 6 שעות שמש ישירה ביום, עם אדמה חולית עשירה היטב בניקוז, ועם רמת חומציות נייטרלית עד מעט חומצית (סביב 6.0 עד 7.0).
קרסולות הגדלות בחוץ נוטות לצמוח לאט, אבל מומלץ לתת להן מספיק מקום לצמוח מכיוון שהן יכולות להגיע לגובה של עד 3 מטר בתנאים המתאימים.

טיפים לטיפול בקרסולה

אור:

יש לתת לקרסולה לפחות 4 עד 6 שעות שמש בהירה ועקיפה ביום לקבלת העלים הירוקים והבריאים ביותר. גידול בחצי צל יניב עלים צרים שלובשים גוון אפרפר ועלול לגרום לצמח מתפרס. אפשר בהחלט לקחת את הקרסולה החוצה בקיץ. האור והטמפרטורות החמים יותר כנראה יתגמלו אותה בזינוק צמיחה.

קרקע והשקיה:

קרסולה מעדיפה קרקע מנוקזת היטב ובעלת מרקם גרגרי; קרקע רטובה מדי תגרום לריקבון שורשים. בעציצים, מומלץ להשתמש בתערובת קרקע המיועדת לסוקולנטים.

יש להשקות קרסולה כאשר הקרקע כמעט יבשה לגמרי למגע אך לא יבשה עד כדי התנתקות מהשפה של העציץ, מה שמקשה על ההרטבה מחדש. קרסולה סובלת יותר ממקרים של השקיה יתר מאשר חוסר השקיה. נשירת עלים מצביעה על כך שהצמח אינו מקבל מספיק מים.

טמפרטורה ולחות:

בבית, קרסולות אוהבות את אותה הטמפרטורה שרוב האנשים אוהבים – בין 20 ל 25 מעלות צלזיוס‏. הן אינן מסתדרות היטב עם טמפרטורות מתחת ל 10 מעלות, לכן אין להשאיר אותן בחוץ במזג אוויר קר.

דישון:

קרסולות אינן זקוקות להרבה דישון. יש להשתמש בדשן לשימוש כללי (רצוי דשן אורגני) בתחילת האביב עד אמצע האביב. במהלך עונת הצמיחה, יש לתת לקרסולה מנה קטנה של דשן לפרקים כדי לשמור על ירקרקות העלים.

גיזום:

עד כמה לגזום את הקרסולה נתון לשיקול דעתכם. אפשר לגזום אותה כמו בונסאי או לאפשר לה לצמוח כרצונה. לפעמים, עם זאת, קרסולות עלולות לפתח חלק עליון כבד מדי מה שעלול לגרום לשבירת הצמח, לכן גיזום נכון רק יועיל לטובה.

שתילה מחדש והעברה לעציץ חדש:

קרוב לוודאי שתצטרכו לשתול מחדש את הקרסולה שלכם כל 2 עד 3 שנים כדי למנוע ממנה לצאת מגבולות העציץ שלה. כדי לעזור במניעת הצפת יתר של הצמח, השתמשו בעציץ חרס לא מזוגג (לא צבוע או אטום) שיאפשר ללחות עודפת להתאדות החוצה מהשורשים. ככל שהצמח מזדקן, כנראה שיידרש שתילה מחדש רק כל 4 או 5 שנים.

ככל שהצמח שלכם גדל, חשוב יותר ויותר לבחור עציצים רחבים וכבדים שיכילו אותו. לקרסולות יש נטייה לגדול להפוך להיות "כבדות מלמעלה" והן יכולות בקלות להתהפך בעציצים קלים יותר.

אחרי הוצאת הצמח מהעציץ שהפך להיות קטן מדי, יש לנקות את השורשים ולוודא העדר פטריות ולשתול אותו בקרקע החדשה, תוך פריסת השורשים במהלך מילוי העציץ באדמה. יש להמתין שבוע ואז להשקות את הקרסולה בעדינות.

מזיקים ובעיות

קרסולות הגדלות בתוך הבית נאלצות להתמודד עם אבק יותר מאשר עם מזיקים, לכן אם העלים נראים מעומעמים, יש לנגב אותם בעדינות במטלית לחה. או לקחת את הצמח החוצה אם הטמפרטורות חמימות מספיק ולרסס אותו בעדינות במים מצינור גינה כדי לשטוף אבק שהצטבר.

יש לבדוק את הצמח בקביעות (כולל צדי העלים התחתונים) לאיתור כנימות, קמחוניות, אקריות ופשפשים קמחיים. פשפשים קמחיים בפרט הם בעיה נפוצה בקרסולות. מזיקים אלה נראים כמו כתמים לבנים קטנים ומקושקשים. אם אתם רואים מי ממזיקי צמחי הבית הללו, יש לנגב אותם מהצמח במגבת נייר מורססת באלכוהול לחיטוי.
מוזמנים לקרוא מאמר שכתבתי במיוחד בנושא מזקים בסוקולנטים

רבייה של קרסולה

הרכבת קרסולה פשוטה כמו לקיחת עלה בודד מצמח בוגר ובריא ושתילתו באדמה. אבל קודם כל, יש להכין את העלה להרכבה/רבייה על ידי ייבוש בסיס העלה שהוסר מהצמח המקורי ויצירת קרום. יש לטבול את הקצה עם הקרום באבקת הורמוני השרשה, ואז להוסיפו לתערובת של מחצית קרקע ומחצית ורמיקוליט. יש למקם במקום מואר היטב ולרסס מדי פעם. עד מהרה תראו שורשים וצמחונים מתחילים להיווצר. אפשר לבצע תהליך דומה עם ייחור באורך 5 ס"מ אם אתם מעדיפים הרכבה/רבייה בדרך זו.

צמחים מתאימים לקרסולה

יש לשתול קרסולות בעציצים לצד סוקולנטים נמוכי גידול, אוהבי שמש, שיש להם גם דרישות השקיה נמוכות, כמו סמפרוויום (Sempervivum) או צורית (Sedum) מרשימים.

כאשר מחפשים צמחים מתאימים עבור קרסולות הגדלות בחוץ, חשוב לשקול את תנאי הגידול ודרישות המקום עבור כל צמח. יש לחפש סוקולנטים שגם הם ישגשגו בקרקע מנוקזת היטב, גרגרית ובאור שמש מלא.

אגבה דסמטיאנה
(Agave desmetiana)

כמו הקרסולה, אגבה דסמטיאנה גדלה היטב בקרקעות חוליות, מנוקזות היטב ובאור שמש מלא, אבל גם סובלנית למעט צל חלקי. עליה הירוקים המעוגלים עם שוליים צהובים-זהובים יוצרים ניגוד חד לעלים בוהקים ובשרניים של הקרסולה.

סביון כחלחל קלייניה
(Blue Chalk Stick)

או בשמו הנפוץ יותר "מקלות גיר כחולים" , הם כיסויי קרקע מצוינים עבור סוקולנטים שמשמשים לעיתים קרובות בעיצובי נוף. הם מייצרים שיבולים כחולות-ירוקות בגבעולים קצרים וגליליים שגדלים לגובה של בערך 15-20 ס"מ ויכולים להתפשט לרוחב של כ-60 ס"מ עד 1 מטר.

צורית נוסבאומר
(Sedum nussbaumerianum)

הידוע גם כסדום גוון נחושת, הוא בן-שיח ירוק-עד נאה שמקבל גוון נחושת יפהפה כשהוא נחשף לאור שמש מלא. הוא מהווה תוספת אלגנטית ובלתי צפויה לגינות סלעים וסוקולנטים וכן לעציצי צמחים.

שתפו את אהבתכם - היו חברים ושתפו חברים:

מוזמנים לכתוב תגובה

חמשת השלבים להצלחה 👋

5 צעדים פשוטים לסוקולנטים משגשגים !
בסדרת האימיילים החינמית הזו תלמדו את 5 הצעדים החיוניים בטיפול בסוקולנטים.
לאן לשלוח לך את הטיפים ?